تفاوت بین کارتریج اصلی و کارتریج مهندسی شده

کارتریج ها یکی از مهم ترین و حیاتی ترین مواد مصرفی در پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان هستند. اما تهیه و خرید آنها همواره یکی از دغدغه های اصلی کاربران بوده است. اگر نمی دانید رنگ طرح چیست و چه تفاوتی با کارتریج اصلی دارد، لطفا ادامه این مقاله را تا حد امکان با دقت مطالعه کنید. در این تاپیک در مورد انواع کارتریج طراح و کارتریج اصل و تفاوت آنها با یکدیگر و مزایا و معایب هر کدام صحبت کردیم. پس تا آخر با ما باشید.

کارتریج اصلی چیست؟

کارتریج اصلی یا OEM (سازنده تجهیزات اصلی) کارتریجی است که توسط یک تولید کننده بزرگ چاپگر ساخته می شود. کارتریج های اصلی با بالاترین کیفیت و دقت ساخته می شوند و سازندگان معتقدند این کارتریج ها راه حل ایده آلی برای ارائه بهترین کیفیت چاپ و بهترین عملکرد چاپگر هستند. همه برندهای اصلی چاپگر، کارتریج، تونر و جوهر محصولات خود را تولید می کنند. این بدان معناست که کارتریج های اچ پی توسط اچ پی، کارتریج های کانن توسط کانن و کارتریج های سامسونگ توسط سامسونگ تولید می شوند.

مزایای کارتریج اصلی

طبق گفته سازندگان این محصول، کارتریج های اورجینال پس از تست های فنی متعدد تولید می شوند که به همین دلیل احتمال ایراد آن بسیار کم است. در زیر ما 6 مزیت استفاده از کارتریج اصلی را که توسط سازندگان آن ادعا شده است مورد بحث قرار داده ایم:

1- استفاده از تونر، جوهر و قطعات با کیفیت بالا در تولید کارتریج اصلی

2- ارائه چاپ با کیفیت و عالی

3- سازگاری 100% با دستگاه های هم برند

4- اطمینان از عملکرد چاپگر پس از استفاده از کارتریج اصلی

5- شناسایی محل چاپگر و برخورد با خطاهای نصب

6- عمر پرینتر را افزایش دهید

نقطه ضعف اصلی کارتریج اصلی

بزرگترین و البته تنها مشکل کارتریج اورجینال که باعث می شود برخی از کاربران نتوانند کارتریج اورجینال را خریداری کنند، قیمت بالای این قطعه است. بسیاری از کاربران چاپگر با پشته هایی از اسناد برای چاپ روزانه سروکار دارند. در چنین مواقعی قیمت بالای کارتریج اصلی می تواند بر تصمیم افراد برای استفاده از کارتریج اصلی تاثیر بسزایی داشته باشد. مخصوصاً زمانی که بتوان همان مدل را با قیمت مناسب تری تهیه کرد.

گاهی اوقات هزینه اصلی یک کارتریج به دلیل شهرت و اعتبار برند سازنده است و تصور این است که کارتریج طراح ممکن است کارایی یکسانی برای مصرف کنندگان داشته باشد. اما آیا این فرض درست است و آیا می توانید از پاسیوهای طراح برای صرفه جویی در هزینه استفاده کنید؟ برای درک پاسخ این سوال ابتدا باید مفهوم طراحی کارتریج را درک کنیم.

کارتریج طراح چیست؟

کارتریج طراح به کارتریجی گفته می‌شود که توسط سازندگانی غیر از نسخه اصلی ساخته شده است. طراحی و مشخصات این کارتریج ها شباهت زیادی به کارتریج اصلی و حتی گاهی با کیفیتی مشابه دارد. شرکت های سازنده کارتریج های طراح تمام قطعات کارتریج را خودشان می سازند و سعی می کنند این قطعات را با انواع پرینترها سازگار کنند.

تصور مشترکی در میان مصرف کنندگان وجود دارد که جعبه های طراح جعلی هستند و کیفیت چاپ پایینی دارند، که ممکن است کاملاً درست نباشد. انواع جعبه طراحی دارای سطوح مختلف کیفیت و عملکرد هستند، بنابراین مهم ترین نکته ای که در هنگام خرید جعبه طراحی باید در نظر گرفته شود، خرید از یک فروشنده معتبر است.

به یاد داشته باشید وقتی پرینتر می‌خرید، به نمایندگی‌های معتبر مراجعه می‌کنید و کارتریج درجه یک تهیه می‌کنید، نه تنها کیفیت کارتریج اصلی را خواهید داشت، بلکه می‌توانید از قطعه در چاپ‌های مختلف استفاده کنید. زیرا فاز اول طراحی کارتریج به پرینترهای مختلف متصل است و محدودیتی ندارد.

مزایای استفاده از کارتریج های طراحی

اگر کارتریج طراح را از یک مرکز مورد اعتماد خریداری کنید، می توانید از بیشتر مزایای کارتریج اصلی بهره مند شوید و در عین حال هزینه کمتری برای هر خرید پرداخت کنید. هزینه استفاده از کارتریج طراح حداقل 50 درصد کمتر از هزینه کارتریج اصلی است. این بدان معناست که چاپ با کیفیت را با قیمت پایین تری دریافت می کنید.

یکی دیگر از مزایای طراحی کارتریج، صرفه جویی در زمان است در دسترس بودن کارتریج‌های طراحی با کیفیت بالا که با اکثر چاپگرهای قدیمی و جدید سازگار هستند، دردسر پیدا کردن کارتریج مناسب را کاهش می‌دهد و زمان بسیار کمتری را برای خرید کارتریج مناسب صرف می‌کند.

معایب استفاده از کارتریج های طراح

خرید کارتریج تونر از یک منبع نامعتبر می تواند باعث ایجاد مشکل در چاپگر شما شود. کارتریج های بی کیفیت ارائه شده توسط این سایت ضمن ارائه پرینت های بی کیفیت و بی کیفیت، احتمال آسیب دیدن چاپگر اصلی را نیز افزایش می دهد و در نهایت می تواند هزینه بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

دلیل اصلی اینکه کاربران برای استفاده از کارتریج‌های طراح زحمت می‌کشند، آسیب دیدن چاپگر است. احتمالاً بارها شنیده اید که اگر چاپگر شما مشکل دارد و از کارتریج طراح استفاده می کند، نمی توانید از گارانتی استفاده کنید. اما حقیقت این است که استفاده از کارتریج طراح بدون بررسی مشکل چاپگر، گارانتی شما را برای هیچ برندی باطل نمی کند.

نماینده فروش برند سازنده باید بتواند دخالت جوهر طراح در آسیب ناشی از چاپگر را اثبات کند و تنها در این صورت از خدمات گارانتی محروم خواهید شد. البته فراموش نکنید که احتمال ایجاد مشکل در چاپگر از روی کارتریج بسیار کم است.
 

3 راه برای تشخیص یک کارتریج اصلی از یک طراح

هنگام خرید کارتریج، استفاده از آن را با نیاز خود و فروشنده توصیه می کنیم. همچنین قبل از خرید، اطلاعات کافی در مورد کارتریج های مورد نیاز خود به دست آورید. دانستن بیشتر در مورد کارتریج های سازگار با چاپگرتان به شما در خریدهای آینده کمک می کند. در عین حال باید بتوانید کارتریج های اصلی و طراحی شده را تشخیص دهید. برای تمایز بین کارتریج های اصلی و دیزاینر می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

1- در عملکرد عالی کارتریج های اصلی شکی نیست; اما اگر کارتریج شما در فرآیند چاپ با مشکل مواجه شد و کیفیت چاپ مورد انتظار را ارائه نکرد، می توان آن را کارتریج ساخت یک تامین کننده نامعتبر دانست و در نتیجه کارایی بسیار پایینی دارد.

2- روی کارتریج اول نام شرکتی که سازنده اصلی است حک می شود. این بار هولوگرام این شرکت با تکنولوژی پیشرفته و منحصر به فرد بسته بندی شده است. نام سازنده و تامین کننده نیز روی کارتریج طراحی مشخص شده است. اما هولوگرام آن کیفیتی مشابه نسخه اصلی ندارد.

هولوگرام کارتریج HP اصل

3. قیمت کارتریج اصلی بسیار بالاست همانطور که بارها شنیده ایم شرکت های تولید کننده تجهیزات اداری با فروش گرانتر لوازم جانبی کاهش قیمت تجهیزات خود را جبران می کنند. اما قیمت خودروی طراح بسیار پایین است، 50 درصد کمتر از مدل اصلی.

چرا بهتر است از کارتریج طراح استفاده کنیم؟

همانطور که بارها در این مطلب تاکید کرده ایم، کارتریج های طراحی ممتاز به اندازه کارتریج های اصلی قابل اعتماد هستند. البته به شرطی که از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. بد نیست بدانید که برخی از انواع کارتریج های طراحی موجود در بازار دارای استانداردهای برندهای مطرح مانند اچ پی بوده و مورد تایید غول های این حوزه قرار گرفته اند. دلایل اصلی که چرا می‌توانید با خیال راحت از کارتریج‌های طراحی برتر برای دستگاه‌های چاپگر استفاده کنید، موارد زیر است:

کارتریج طرح نسبت به کارتریج اصلی قیمت مناسبی دارد

استفاده از کارتریج های طراح می تواند بهترین راه برای صرفه جویی در هزینه های چاپ باشد. این کارتریج ها هزینه های شما را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند زیرا جوهر بیشتری نسبت به نمونه اصلی دارند.

کارایی و عملکرد قابل قبول طراحی کارتریج

ترکیب جوهر و تونر مورد استفاده در کارتریج Premium Design به قدری به اصل نزدیک است که می تواند هر گونه تفاوت در کیفیت تصویر را از بین ببرد. در بیشتر موارد، یک کارتریج طراح می تواند ارزش و کارایی یکسانی را با کارتریج اصلی ارائه دهد. هزینه پایین و کیفیت چاپ قابل قبول دلیل اصلی انتخاب کارتریج های طراح به جای اصل هستند.

نمونه چاپ با کارتریج اصلی و سازگار

برخی از کاربران ممکن است نگران خشک شدن جوهر و گرفتگی سر چاپ کارتریج طراحی شده باشند. در کارتریج اصلی از مواد شیمیایی برای جلوگیری از این اتفاق استفاده می شود. اما با وجود این مشکل باید بدانید. هنوز هم می توانید از کارتریج های طرح برتر استفاده کنید. برای جلوگیری از این آسیب کافی است برای هر 3-4 بار استفاده از کارتریج طراح از کارتریج اصلی استفاده کنید.

گارانتی رسمی کارتریج از طرف سازنده وجود دارد

احتمال خطا و نقص در کارتریج طراحی کلاس اول بسیار کم است. اما داشتن گارانتی معتبر می تواند خیال شما را راحت کند. کارتریج های طرح پریمیوم با گارانتی معتبر به کاربران ارائه می شود و این مشکل یکی از نقاط قوت اصلی آنها محسوب می شود.

کلمات اخر

خرید یک کارتریج درجه یک می تواند بسیار ارزان تر از خرید محصول اصلی باشد. امیدواریم با مطالعه این اطلاعات و درک مفهوم این مقاله بتوانید کارتریج اصلی را از کارتریج طرح تشخیص دهید. اگر قصد خرید کارتریج با کیفیت و با گارانتی معتبر را دارید، حتما به سایت فروشگاه آوای فرهنگ آریا مراجعه کنید.
 

ادامه مقاله: تفاوت کارتریج طرح و کارتریج اصل