ایجاد پادکست موثرترین راه برای جذب مخاطب آنلاین و رشد کسب و کار شما است. بر اساس مطالعات انجام شده، فراوانی این نوع محتوا به سرعت در حال افزایش است. تهیه فایل های صوتی و آپلود آنها یک فرآیند ساده است. اما بسیاری از سازندگان پادکست پس از تولید چند قسمت انگیزه خود را از دست می دهند. زیرا ویژگی های یک پادکست موفق را نمی دانند و محتوای صوتی را بدون هدف تولید می کنند. در این مقاله شما را با نکات کلیدی تولید یک پادکست خوب و موفق آشنا می کنیم.

چه چیزی باعث موفقیت یک پادکست می شود؟

موفقیت برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. برخی افراد حجم دانلود پادکست را موفقیت آمیز می نامند. بسیاری از تولیدکنندگان پادکست و کسب و کارهای کوچک و بزرگ در فروش بیشتر از طریق پادکست موفق شده اند. برخی دیگر از پادکست ها به عنوان یک خروجی و پلت فرم خلاقانه برای انتقال داستان برند خود استفاده می کنند.

بنابراین، کسب و کار شما دستورالعمل خاصی برای یک پادکست موفق دارد. بنابراین ابتدا از خود بپرسید "تولید موفق پادکست چه معنایی برای کسب و کار من دارد؟"

چرا تولید پادکست خوب مهم است؟

طبق تحقیقات انجام شده، این داستان ها سطح مناسبی از تعامل با مخاطب را تعیین می کنند.

مردم به 4 پادکست از 5 پادکست که دانلود می کنند گوش می دهند.

40 درصد از شنوندگان در عرض 48 ساعت پس از دانلود پادکست به آن گوش می دهند.

80 درصد از شنوندگان در عرض یک هفته پس از دانلود پادکست به آن گوش می دهند.

درآمد حاصل از انتشار پادکست ها از 800 میلیون دلار در سال جاری به یک میلیارد دلار در سال 2021 افزایش خواهد یافت.

افراد تحصیل کرده مخاطب پادکست ها هستند. 60 درصد شنوندگان دارای مدرک لیسانس، فوق لیسانس یا بالاتر هستند.

مخاطبان پادکست از سطح اجتماعی-اقتصادی مطلوبی برخوردار هستند. 41 درصد از شنوندگان بیش از 75000 دلار در سال درآمد دارند.

ویژگی های یک پادکست موفق

برنامه زمانبندی انتشار دارد. هماهنگی در تولید اپیزودهای با کیفیت خوب مهم است.

میزبان بر اساس موضوع و شخصیت پادکست انتخاب می شود. حداقل باید میزبانی را پیشنهاد دهید که موضوع پادکست را دوست داشته باشد و بداند تا پادکست مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.

یک پادکست خوب اپیزودیک است. با قسمت های محتوای پادکست، داستان سرایی امکان پذیر است و مخاطبان شما را دنبال خواهند کرد.

پادکست در صورت درخواست در دسترس است. شنوندگان محتوای مورد نظر خود را دوست دارند و هر هفته و هر روز به آن گوش می دهند.

نکاتی برای ایجاد یک پادکست موفق

در زیر به 7 نکته برای ساخت پادکست های خوب و موفق اشاره می کنیم.

1. یک مفهوم جالب ایجاد کنید

برای موفقیت در تولید پادکست، باید موضوعاتی را پیدا کنید که مخاطبان خود را مورد علاقه خود قرار دهند. سپس این موضوعات را در قالب فایل صوتی به منبع اطلاعات، محتوای سرگرمی، محتوای آموزشی و ... تبدیل کنید.

ایجاد پادکست مانند ایجاد متن یا ویدیو است! شما باید به محتوای مورد نظر خود فکر کنید. چه سوالی می پرسی؟ از چه زبانی استفاده می کنید؟ پادکست هر چند وقت یک بار منتشر می شود؟ چه نوع پادکستی انجام می دهید؟ آیا به مصاحبه، افراد خصوصی، میزبانی، مصاحبه یا ترکیبی از اینها فکر می کنید؟

تعداد قسمت های پادکست خود را از قبل تعیین کنید. برنامه ریزی روش خوبی برای تفکر در مورد محتوا است و روشی مهم برای پیش بینی فعالیت ها و منابع مورد نیاز است. همچنین، اگر می خواهید شخصی را برای حضور در پادکست یا به عنوان گوینده دعوت کنید، آن را تا 90 دقیقه ترک نکنید، ممکن است پیشنهاد شما رد شود.

در ابتدای تولید پادکست، همیشه ایده و موضوع دقیقی وجود ندارد. در عوض، ماهیت واقعی پادکست در طول چند قسمت شکل می گیرد. اما از ابتدا باید هدف و برنامه را مشخص کنید. البته برای جلب توجه کاربران به یک نام جذاب نیز نیاز دارید.

2. ساختار نمایش و قسمت را تعیین کنید

موفقیت تصادفی نیست. هر قسمت باید به عنوان یک اثر هنری طراحی شود. تهیه محتوای پادکست مانند یک فرآیند تحقیق است. شما به ارقام مهم، نقل قول های معتبر و حقایق جالب در رشته خود نیاز دارید. یک نمودار یا جدول برای پوشش موضوعات مختلف بسازید. برای مثال ابتدا عناصر اصلی خود را بنویسید.

اگر پادکست شما در قالب مصاحبه است، ابتدا یک راهنمای مصاحبه با سوالات کلیدی ایجاد کنید. مخاطب را بشناسید. آیا او با مکث صحبت می کند؟ می توانم چند سوال بپرسم؟ در واقع، مصاحبه‌کنندگان رادیویی از فلش کارت‌ها برای انجام مصاحبه با مهمان نیز استفاده می‌کنند. تهیه پادکست مصاحبه نیز روند مشابهی دارد. پس ابتدا باید با مراحل تهیه انواع پادکست ها آشنا شوید.

3. پادکست را در شرایط صوتی مناسب ضبط کنید

صدای پادکست باید با بهترین کیفیت باشد. یکی از زمینه های رقابت در دنیای تکنولوژی کیفیت فایل صوتی تولید شده است. مخاطبان و شنوندگان جذب فایل های با کیفیت می شوند. نباید از این رقابت عقب بمانید.

از بهترین نرم افزارهای صوتی برای ضبط پادکست خود استفاده کنید. محیطی آرام با حواس پرتی کمی ایجاد کنید. مثلا گوشی را خاموش کنید، پنجره را ببندید و غیره. خیلی تند صحبت نکنید همچنین داشتن صدای خوب برای تولید یک پادکست حرفه ای کافی نیست. با ثبت نام در یک دوره آموزشی کوتاه می توانید تاثیر گفتار و زبان خود را افزایش دهید. مثلاً تا حد امکان از کلمات بیهوده مانند «الف»، «م» و غیره استفاده نکنید. صحبت کردن با سرعت سریع به شما امکان می دهد در مورد موضوعات ارائه شده فکر کنید. این فرآیند ساده تر و طبیعی تر است.

بنابراین گسترش فایل های صوتی به دو عامل بستگی دارد:

تقویت فضا و تجهیزات صوتی، از جمله میکروفون، هدفون، نرم افزار، کامپیوتر و غیره. مهم است. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

تقویت صدای خود یا گوینده مهم است. پس مراقب صدای خود باشید و از قبل آن را برای جلسه ضبط آماده کنید. صدا خشن، خسته و به اندازه کافی واضح نیست که بتواند کسانی را که به آن گوش می دهند جذب کند.

4. برای تولید یک پادکست موفق از تجهیزات حرفه ای استفاده کنید

به لطف کارگاه مجهز به تجهیزات ضبط صدا با کارایی بالا، فرآیند ضبط آسان تر، حرفه ای تر و با کیفیت تر خواهد بود. اکنون با پیشرفت تکنولوژی و گوشی های هوشمند می توانید به سرعت پادکست ایجاد کنید. بنابراین، بسته به دستگاهی که استفاده می کنید، سطح کیفیت صدا و کیفیت خروجی پادکست را تعیین می کنید. یک پادکستر مبتدی می‌تواند با استفاده از تلفن هوشمند یا برنامه‌هایی مانند Podbean یا Anchor (برای iPhone و Android) صدا را ضبط کند.

اولین سرمایه گذاری در این زمینه باید یک میکروفون با کیفیت باشد. زیرا صدای پس زمینه را کاهش می دهد و صدای شما را گرمتر و دلپذیرتر می کند. می توانید از یک میکروفون ثابت مانند USB Yeti Pro استفاده کنید که با سیستم های Mac و PC سازگار است. اگر در حال انجام یک مصاحبه پادکست هستید و می خواهید کیفیت صدای عالی داشته باشید، میکروفون های گران قیمت تری با عملکرد بهتر وجود دارند.

البته بهتر است یک هدست یا هدفون نیز بردارید. زیرا می توانید صدای خود را با کیفیت خوب بشنوید. هدفون هایی مانند Sennheiser HD280Pro شما را از سر و صدای اطراف جدا می کند.

5. از نرم افزار پادکست مناسب استفاده کنید

این برنامه فرآیند ویرایش صدا  گوینده رادیو را ساده و سریع می کند. برنامه اصلی مدیریت و ویرایش فایل های صوتی Audacity است که از سال 2000 مورد استفاده قرار گرفته است. این نرم افزار در سیستم های مک، کامپیوتر و لینوکس قابل استفاده است. این برنامه روزانه با ویژگی های مختلف توسعه می یابد. این ابزار رایگان برای ویرایش پادکست ها (حذف قسمت های ناخواسته، جمع آوری و ذخیره قطعات، افزودن جلوه های صوتی یا موسیقی، رفع خطاهای تراک های صوتی و غیره) مناسب است. البته نرم افزارهای پیشرفته تری در این زمینه شامل Hindenburg Journalist و Adobe Audition می شود.

این برنامه های محبوب شامل بسیاری از برنامه های آموزش آنلاین رایگان است. بنابراین می‌توانید علاوه بر اپلیکیشن‌ها یا نرم‌افزارهای تبدیل صدا، از نرم‌افزار ویرایش نیز استفاده کنید. مکالمات را می توان در نرم افزار Skype8 ضبط کرد. اکثر برنامه های گوشی های هوشمند قابلیت ضبط صدا را ارائه می دهند. قبل از ضبط صدای نهایی خود، این برنامه ها را امتحان کنید. زیرا باید اپلیکیشنی را پیدا کنید که با مدل گوشی شما مطابقت داشته باشد تا عملکرد مناسبی داشته باشید.

خدمات چت صوتی آنلاین مانند زوم نیز برای پروژه های تجاری در دسترس است. برای مثال، اگر در حال مصاحبه با مهمانان مختلف هستید. در این پلتفرم می توانید از قابلیت ضبط صدا استفاده کنید.

6. پادکست را ویرایش کنید

هنر ویرایش یا اصلاح یک فایل صوتی را بیاموزید. یک مقدمه و نتیجه گیری مناسب فایل شما را به یک پادکست حرفه ای تبدیل می کند. افزودن یک موسیقی متن خوب نیز پیام مورد نظر را تقویت می کند.

ویرایش می تواند کلمات تکراری، نویز و اشکالات صوتی کوچک را حذف کند. نرم افزار ویرایش حرفه ای یک موسیقی متن را به پادکست شما اضافه می کند. بسیاری از وب سایت ها به شما امکان دانلود یا ایجاد موسیقی را به صورت رایگان می دهند (فقط از حق چاپ آگاه باشید و از موسیقی دارای مجوز استفاده کنید).

اگر اهداف حرفه ای تری دارید، می توانید با آهنگساز در مورد تولید آهنگ دیگری صحبت کنید و آن را بخشی از ویژگی صوتی پادکست خود در نظر بگیرید. فایل صوتی را با کیفیت بالا (حداقل Kbps256) تولید کنید و متادیتای فایل را پر کنید.

7. به پادکست خود هویت بدهید

یک پادکست موفق

برای ایجاد یک پادکست موفق، باید هویت بصری خود را ایجاد کنید. با موارد زیر کار کنید:

یک نام واضح برای پادکست انتخاب کنید. مردم بر اساس خود نام به گوش دادن کشیده می شوند.

بیشتر پلتفرم‌های انتشار پادکست از شما می‌خواهند که یک معرفی بصری ارائه دهید. شما باید فضای بزرگی را به پادکست خود اضافه کنید. این تصویر در اندازه های کوچک نمایش داده می شود، بنابراین باید واضح باشد. برای اطمینان از کیفیت نمایش تصویر، آن را بزرگ کنید (حداقل 2000 پیکسل).

به توضیحات یا توضیحاتی که می خواهید همراه با نمایش دوره آنلاین ساخت  پادکست زهرا شیراحمدی بشنوید فکر کنید. البته بهینه سازی موتورهای جستجو را در نظر بگیرید. این توضیحات به دیده شدن پادکست کمک می کند. بنابراین، می‌توانید از ابزار جستجوی کلمات کلیدی مانند SEMRush برای دانستن انتظارات یا عبارات کاربران استفاده کنید.

یک وب سایت به پادکست خود اختصاص دهید. طراحی وب سایت ابزار مهمی برای تعامل با مردم، انتشار و کسب درآمد از پادکست ها است. داشتن یک وب سایت اختصاصی مزایای زیادی دارد.